Idejas bērnu rotaļām brīvā dabā

Godaģimene.lv Godaģimene.lv

Runcis un peles

20220719085821-65700.jpg

Visi bērni sanāk kopā un tiek izlozēts viens, kurš būs kaķis. Visi pārējie varēs iejusties peļu lomā. Kaķis nostājas istabas galā, ar muguru pret pelēm. Peles atrodas otrā telpas galā, taču ir ar seju pret kaķi. Kad vecāki dod starta komandu – rotaļa var sākties. Peles uzmanīgi lavās tuvāk kaķim. Kad pēkšņi kaķis pagriež galvu pret pelēm – visām ir jābūt sastingušām. Ja brīdī, kad kaķis pagriež galvu, kāda no pelēm turpina kustēties, viņš uz tām norāda, un šo peļu uzdevums ir atgriezties sākuma pozīcijā – istabas galā.

Kad kaķis atkal novērš skatienu, peles turpina lavīties tuvāk, ieskaitot tās, kas tika pieķertas kustībā. Spēle beidzas brīdī, kad kāda no pelēm ir tikusi līdz kaķa mugurai un uzliek kaķim uz pleca roku. Tad rotaļa var sākties no jauna, bet šoreiz par kaķi kļūst pele, kas tikko uzvarēja

 

Uzmini, ko pamanīju!

20220719085834-73824.jpg

Spēles vadītājs, kas, visbiežāk, būs kāds no vecākiem, pārlaiž acis pāri telpai, piefiksējot kādu priekšmetu, un tad saka: “Uzmini / uzminiet, ko tikko pamanīju!” Bērnu uzdevums ir saukt dažādu priekšmetu nosaukumus, kas atrodas telpā, līdz izdodas uzminēt īsto. Nedaudz interesantāku rotaļu padarītu tas, ja aicinājumam uzminēt priekšmetu pievienotu dažas norādes par to, kā tas izskatās. Piemēram, “Uzmini, ko sarkanu tikko pamanīju!” vai “Uzmini, ko apaļu tikko pamanīju tuvu grīdai”.

 

Spainīt, pildies!

 20220719085853-60494.jpg

Ja dalībnieku skaits ir lielāks par seši, tad spēlei sagatavot vajadzēs četrus mazus spainīšus un divas lielas švammes. Ja dalībnieku skaits ir mazāks par seši, tad pietiks ar diviem spainīšiem, vienu švammi un hronometru. Svarīga sastāvdaļā ir arī ūdens. Ja spainīši ir divi, tad vienam ir jābūt pilnam ar ūdeni. Ja četri, tad – diviem.

Uzdevums ir pavisam vienkāršs – katrai komandai ir divi spainīši. Viens ir pilns, bet otrs – tukšs. Komanda nostājas vienā līnijā, un tās priekšā atrodas pilnais spainītis ar ūdeni. Pirmajam dalībniekam rokās ir arī švamme. Pēc starta komandas šis dalībnieks samitrina švammi un skrien uz tukšo spainīti, un tajā izspiež ūdeni no samitrinātās švammes. Tad skrien atpakaļ uz pilno spainīti, atkal samitrina švammi, skrien uz tukšo un izspiež. Tā tik ilgi, līdz pilnais spainītis ir kļuvis tukšs un tukšais – pilns. Tad švamme tiek nodota nākamajam komandas biedram, kurš atkal ūdeni tādā pašā veidā nogādā atpakaļ līdz tukšajam spainītim.

Vecāku uzdevums ir ik pa laikam atjaunot ūdens saturu spainītī, jo daļa pa ceļam būs izlijusi. Uzvar tā komanda, kurai pirmajai visi dalībnieki ir izpildījuši ūdens pārnešanu.

 

Bēgšana no briesmoņa

20220719085908-19414.jpg

Laukumā, kurā notiks spēle, nostiepj divas virves, vai jebko citu, kas varētu norādīt laukuma malas. Spēles laukumam vajadzētu būt vismaz 5 metrus platam un 10 metrus garam. Minimālais spēlētāju skaits, lai spēle būtu interesanta, ir seši spēlētāji. Jo lielāks ir spēlētāju skaits, jo lielākam būtu jābūt spēles laukumam. Laukuma korekcijas veiciet turpat uz vietas – tās izrietēs no spēles procesa.

Laukuma vidū nostājas brīvprātīgais, kurš ir briesmonis. Vienā laukuma galā stāv visi pārējie bērni. Pēc starta komandas viņu uzdevums, neizkāpjot ārpus laukuma malām, ir aizskriet garām briesmonim, nepieļaujot, ka viņš pieskaras. Visi, kam briesmonis ir pieskāries, arī kļūst par briesmoņiem. Visiem tiem bērniem, kas neskarti tika līdz otram laukuma galam, ir atkal jācenšas nokļūt atpakaļ – otrā laukuma galā. Ja pirmā skrējiena laikā briesmonim izdevās pieskarties kādam, tad šoreiz briesmoņu skaits būs lielāks, un uzdevums būs grūtāk paveicams. Šādi pārskrējieni turpinās, līdz paliek pēdējais bērns, kurš ir briesmoņu neskarts. Viņš ir uzvarētājs.

 

Dažādas bumbu spēles:

  • Pilsētu bumba: katrs bērns izvēlas kādas pilsētas nosaukumu, pēc tam visi nostājās aplī. Viens bērns stāv apļa vidū, met bumbu gaisā un izsauc kādu pilsētu. Bērnam, kam ir šis nosaukums, bumba jānoķer. Ja tas ir izdevies, viņš, mezdams bumbu, sauc citu pilsētu. Ja bumbu nenoķer, to dod atpakaļ tam, kurš stāvējis apļa vidū. Spēlētāju skaits - vairāk par 4.
  • Uzmini bumbas metēju: visi bērni, izņemot vienu, nostājas rindā. Šīs rindas priekšā 10 soļu attālumā stāv viens no dalībniekiem ar muguru pret rindu. Uz šo bērnu met bumbu, un, tikko viņam trāpīts, bērns drīkst pagriezties un minēt, kurš ir metis. Ja ir uzminēts, metējs nāk viņa vietā.  Ja metējs nosaukts nepareizi, bērnam atkal jāpagriežas, un kāds met bumbu no jauna. Var dot ķīlas. Spēlētāju skaits- vairāk par 4.
  • Bumbas ķeršana: divi spēles dalībnieki stāv ar seju viens pret otru apmēram 15 līdz 20 soļu attālumā, starp viņiem atrodas trešais dalībnieks, viņš mēģina noķert bumbu, kuru met viens otram abi pārējie dalībnieki. Ja bumba noķerta, metējam jānāk viņa vietā. Spēlētāju skaits - 3.
  • Cietoksnis: spēles dalībnieki izveido apli un stāv ar izplestām kājām. Ārpus apļa stāv vēl viens spēles dalībnieks, kas  mēģina iemest bumbu aplī, metot to starp dalībnieku izplestām kājām. Aizstāvji nedrīkst kustināt kājas, viņi drīkst tikai pieliekties un aizturēt bumbu ar rokām. Kurš palaiž bumbu garām, tas izstājās no spēles. Šo spēli var organizēt arī citādi: metējs stāv aplī un aizstāvji skaidri redz, ko viņš grasās darīt. Tagad viņi drīkst aizturēt bumbu ar kājām, bet nedrīkst izmantot aizsardzībai rokas. Spēlētāju skaits - vairāk par 8.
  • Bumba strupceļā: rotaļai nepieciešams pēc iespējas lielāks laukums, uz kura nostājas divas komandas (vai arī tikai divi dalībnieki) viena otrai pretī. Šie divi dalībnieki piespēlē viens otram bumbu. Kurš bumbu satvēris, tas to met tūliņ atpakaļ. Ja bumbu aizmet pārāk tālu un to neviens nav noķēris, tad visiem jāatkāpjas līdz tai vietai, kur bumba nokritusi (vai kur tā beidzot tomēr vēl tikusi satverta). Rotaļa turpinās, kamēr viena komanda ir atkāpusies tik tālu, ka otra sasniedz tās sākotnējo atrašanās vietu. Lai vēlāk nebūtu domstarpību, starta līnijas skaidri jāatzīmē. Spēlētāju skaits - vairāk par 2.
  • Piesit kāju: arī šeit divas komandas stāv viena pretī otrai apmēram 30 līdz 50 metru attālumā. Pašā centrā atrodas zīme: zemē iesprausta nūja vai vienkārši zemē nolikts dēlītis. Tās komandas dalībnieks, kurš drīkst sākt, met bumbu pretiniekam un vienlaikus skrien pie zīmes laukuma vidū, kur viņam trīs reizes spēcīgi jāpiesit ar kāju. Pēc tam viņš tūlīt skrien atpakaļ, jo pretinieki mēģina trāpīt viņam ar bumbu. Ja tas izdodas, bērns pāriet pretinieku komandā. Bet, ja bumba aizlidojusi garām, pretinieku komandā pāriet tas, kurš ir metis bumbu. Pēc tam bumbu met otra komandā, un atkal metējs skrien pie zīmes, lai tur trīs reizes piesistu ar kāju. Rotaļa turpinās, kamēr visi dalībnieki sapulcējušies vienā laukuma pusē. Spēlētāju skaits - vairāk par 2.

 

Izmantotie avoti:

https://www.mammamuntetiem.lv/beu/speles-rotalas/10019/septinas-aizraujosas-bumbu-speles-berniem

https://ballites.lv/bernu-ballites/speles-un-rotalas/